Internasjonal dyrevernorganisasjon etablerer seg i Norge

Dyrevernorganisasjonen Anima holder nå på å etablere seg i Norge. Organisasjonen har internasjonalt fokus og er blant annet kjent for en storstilt kampanje i Danmark hvor de har bidratt til at alle matvarebutikkene i hele landet har stoppet salget av buregg.

Den norske avdelingen heter Anima – Stopp dyremishandling! Her er samfunnsviter og dyreverner gjennom mange år Hilde Valbjørn Hagelin leder. Jeg har tatt en prat med henne.

Fortell litt om din bakgrunn?
Jeg er utdannet samfunnsviter og har jobbet med ulike prosjekter innen dyrevern og det grønne segmentet siden 2008. Jeg har blant annet jobbet hos Dyrevernalliansen og Foreningen Våre Rovdyr, jobbet som konsulent for ulike grønne aktører, samt blogget som Vegetarløperen og startet det grønne gründerprosjektet Grønn&Gira.

Hvorfor ønsket du å jobbe for Anima?
Anima er en skikkelig kul organisasjon som jeg først jobbet for i Danmark som praktikant i 2008. Praksisplassen hos Anima la grunnlaget for alt jeg har jobbet med siden. Jeg ble mektig imponert over arbeidsmetodene deres og alt de får til. Nå har de klart å få alle matbutikkene i Danmark til å vedta å slutte å selge egg fra høner i bur. De er helt rå. Og samtidig så laidback og hyggelige. Da Anima kontaktet meg og spurte om jeg ville lede den norske avdelingen var jeg derfor ikke i tvil et sekund.

Hva er din personlige hjertesak og hvorfor?
Min personlige hjertesak er at alle de som er glad i dyr skal begynne å engasjere seg aktivt for dyrene og ta valg som stopper dyremishandling.

Hva gjør Anima helt konkret? 
Anima jobber internasjonalt for å få slutt på dyremishandling i pelsindustrien, landbruket, underholdning og dyreforsøk. Her i Norge skal vi forsterke veganeksplosjonen og få næringslivet til å slutte å selge buregg. Det jeg tror vil vekke publikum mest er de konkrete redningsaksjonene vi har for dyr i nød. Vi jobber internasjonalt og kommer til å ha redningsaksjoner for blant annet høner i bur og hunder i Kina. I Polen har vi til og med reddet reveunger fra pelsdyroppdrett.

Hvordan stiller Anima seg til veganisme?
Vi skal forsterke eksplosjonen av veganisme!

Følg de på facebook på Anima – Stopp dyremishandling og Stop dyremishandling.

Legg gjerne igjen en kommentar

