Hvor kan man kjøpe vegansk smågodt?

15280901_10154659527837707_1992721332_n

Smågodt! Noe av det beste jeg vet. Disse myke, deilige små gledene som lyser opp en hektisk hverdag. Iallefall nesten, hehe. Men, dessverre er det mye av dette som inneholder både knuste lus og dyreknokler! Hva i alle dager?

Hva er egentlig gelatin? Jo, det er et protein som er utvunnet fra knokler og bein fra dyr og fisk. Jævlig ekkelt sier du? Ja, jeg er helt enig. I tillegg inneholder smågodt ofte E-120 (karmin) som er basically knuste lus. Disse taes med for å få en rødlig farge på godteriet. Men hvorfor ikke bare bruke rødbetjuice for eks tenker kanskje du? Jo, jeg er helt enig i det også!

Se film her om gelatin-produksjon:

Anywho, det som er så bra er at det kommer bare mer og mer smågodt og annet godis som er helt fritt for dyreprodukter og lidelse. Hurra! Her er mine tips til hvor du kan få kjøpt det:

15280901_10154659527837707_1992721332_nRusta kan man kjøpe flere veganske smågodt-typer. Blant annet Bubs Tomteskallar med to forskjellige julesmaker. De inneholder heller ikke palmeolje så det er enda en bonus.

For 900 gram koster disse boksene 89.90 kr. Synes det var en fin deal. De har også mindre poser med smågodt fra Bubs i forskjellige smaker pluss delicatoboller som er helt nyydelige!

15310196_10154659527667707_62469341_n

Så er det Marks & Spencer Food på Steen og Strøm her i Oslo som selger poser med smågodt. Det er et par av posene som er veganske, de med sånne ormer. Husk å les nøye på da ikke alle er veganske.

OBS: Jeg hadde først skrevet om posene med griser, men de inneholder vist E-901 som er bievoks, så har fjernet de fra innlegget nå! På de fleste posene sto det bees wax så da jeg fant en som ikke hadde det ble jeg glad og trodde de var veganske, men så sto det E-stoffet isteden. Lett å ta feil, beklager det.

Så ikke minst er det nettbutikken Veganermat da. De har så sinnsykt mye godt. Blant annet ferskengodteri, marshmallows, sjokolade og masse mer. Nom nom! Husk å bestill i god tid før jul.

skjermbilde-2016-12-01-16-56-20

Ellers er jeg veldig glad i å handle smågodt på Yummy Heaven. De har flere smågodt-typer som er veganske og også en god del sjokolade og annet som er vegansk. Jeg handler ofte på den butikken som er på Arkaden.

Så er det selvfølgelig Veganlife Norge, Mytreat og iHerb som jeg handler mye på :)

PS: På Narvesen kan man forøvrig finne disse digge posene med smågodt:

15301165_10154659529312707_736240508_n

2 thoughts on “Hvor kan man kjøpe vegansk smågodt?

    • Hei, veldig bra du sa fra! Jeg sjekket nå og de grisene inneholder vist bievoks så har fjernet de nå og skrevet om det i innlegget. Beklager det! På alle de andre posene sto det beeswax, så da gikk jeg glipp av den ene posen hvor det sto E-901.

Legg gjerne igjen en kommentar

