Bærekraftig alternativ til skinn – kjøp kork!

kate-11

En av utstillerne jeg gleder meg aller mest til å ha med på Vegansk Julefestival i år er Corkini. Jeg hadde aldri hørt om korkeprodukter som alternativ for skinn før jeg kom i kontakt med dem, og jeg gleder meg masse til å se de fine produktene de skal ha med på festivalen.

Jeg har tatt en prat med Ragnhild Strandbakken som driver Corkini:

– Hvordan startet Corkini og hvorfor ville dere satse på kork?

Korktrær

Korktrær

Corkini ble til etter at vi ble oppmerksom på at det blir produsert fantastiske, anvendelige og vakre vesker av kork i Portugal. Veskene i korkskinn er myke, vannavvisende, fjærlette, holdbare og enkle å vedlikeholde og er derfor et godt alternativ til skinn og plast. Men ikke nok med det, korkprodukter er veldig miljøvennlige og bærekraftige fordi korkskogene tar opp CO2, forhindrer ørkenspredning, gir liv til mennesker og utrydningstruede dyr og barken som det lages kork av den vokser ut igjen. Kork er jo en fantastisk gave fra naturen!

Corkini mener at alle valg vi gjør i hverdagen kan utgjøre en forskjell for miljøet og at alle uansett bør bli bevisst sine valg.

– Har du noen favorittprodukter i kork som du bruker ofte?

Ryggsekken av kork er favoritt.  Den veier nesten ingenting, er passe stor og så er det praktisk at armene er fri, f.eks når jeg tar sykkelen…men den kan også bæres i hanken øverst som veske.

Følg Corkini på Facebook, Instagram og les mer om dem på deres hjemmesider.

img_2787

Dette innlegget er en del av et sponset samarbeid jeg har med Corkini.

Legg gjerne igjen en kommentar

