Ny vegansk cafe åpner i Tønsberg – Veganized!

image2-1

20. november åpner det en helt ny vegansk restaurant i Tønsberg, min kjære hjemby! Jeg gleder meg utrolig masse til å besøke den når jeg kommer hjem til Vestfold til jul.

Adriana, Armin og Benedikte er navnene på de tre engasjerte ungdommene som nå starter opp Tønsbergs første veganske restaurant. Jeg har tatt en prat med dem.

Hvorfor ville dere starte en vegansk restaurant?

image7– Vi føler det er mangel på dette her i landet og spesielt her hvor vi bor. Vi er opptatt av dyrevelferd og vil fremme veganisme og vegansk mat. Vi vil vise at vi ikke spiser gress og kaninfor som mange kanskje tror, sier Benedicte med et smil.

Adriana er den eneste av de tre som er veganer. Hun bestemte seg for å bli veganer i august 2015 etter mye research og mange dokumentarer. Benedicte bestemte seg for å bli vegetarianer i oktober 2015.

– Jeg startet egentlig bare for å sjekke ut den plantebaserte verden av nysgjerrighet, men etter en del dokumentarer her også bestemte jeg meg for å ikke gå tilbake til og spise kjøtt. Kommer definitivt til å ta steget til å bli veganer, sier Benedicte.

image5Armin er en flexitarianer. Han spiser en del vegetarisk, men er ikke så glad i grønnsaker, salat, bønner eller noe lignende så han synes det er litt mer vanskelig.

Hva slags mat vil dere servere?

– Vi kommer til å ha normal, hverdagslig mat som vi veganiserer. Retter som feks: hamburger, pastaretter, pizza osv. Vi kommer til å servere lunsj, middag, desserter og snacksmåltider.

Hvorfor bør folk komme og spise hos dere fremfor et annet sted?

– Vi blir nå den første plantebaserte restauranten i hele vestfold så det er jo et stort pluss for oss. Vi er allergivennlig så alle slags folk kan ta turen innom uten og beskymre seg. Noen ønsker kanskje å kutte ned på animalske produkter eller bare prøve noe nytt. Vi ønsker å gi gjestene våre den beste servicen og deilig vegansk mat.
De fikk til og med forsiden og to sider artikkel i Tønsbergs blad da de lanserte nyheten:

14595659_652513124923462_7033479543644538260_n

2 thoughts on “Ny vegansk cafe åpner i Tønsberg – Veganized!

  1. Så bra, gleder meg til å spise hos dere! Vestfold trenger dere absolutt :D
    Men skinnstoler på en vegansk restaurant?:o

Legg gjerne igjen en kommentar

