På raw food matkurs med Trine Berge

Selv om jeg lager endel mat og holder matkurs så er det alltid deilig med ny inspirasjon. Jeg elsker å dra på matkurs med andre og spesielt når det lages mat som jeg ikke vanligvis lager så mye av selv. Denne gangen var det raw food.

Trine BergeTrine Berge er raw food kokk, gründer, forfatter og livsstilscoach. Hun holdt nylig et introduksjonskurs i raw food her i Oslo og jeg meldte meg på. Jeg prøver jo å lage raw food litt her og der, men tenkte jeg trengte litt push for å lage det enda mer fremover. Det er jo så sunt og føles veldig bra for kroppen.

Hva er raw food? Jo, det er mat som ikke er prosessert eller varmet opp over 42 grader. Dette for å beholde mest mulig næringsstoffer i maten. Ofte er det meste av maten også økologisk.

Kurset begynte med at Trine fortalte litt om råvarer, superfoods, verktøy og hun gikk også gjennom hva vi skulle lage gjennom dagen. Jeg var forøvrig den eneste mannen på kurset, noe jeg ofte opplever at jeg er. Hva skjer med dere gutta? Vil dere ikke på matkurs? :)

collage1

Vi ble delt opp i grupper for å lage forskjellige retter som vi skulle spise sammen på slutten av kurset.

collage2

Vi lagde blant annet agurksuppe (den var mye bedre enn den hørtes ut), rå spagetti, pesto, soltørket marinarasaus, paprikadressing, urteost, salat, noriruller, makisaus, couscous-salat m.m.

collage4

Til dessert var det en nydelig sjokolademousse med raw vaniljesaus. Trine viste oss også hvordan man lager chiagrøt, mandelmelk og nøttesmør. Alt var helt nydelig!

collage3

Jeg koste meg masse på kurset og kan anbefale Trines kurs varmt til alle som er interessert i raw food, fermentering, juicing og alt det andre hun kurser i. Agurksuppen har siden sist også blitt et fast innslag her hjemme. Nam!

Les mer om Trines fremtidige kurs på hennes hjemmesider.

 

Legg gjerne igjen en kommentar

