Spar et liv – les hvordan!

Meg på besøk hos grisen Noah som ble reddet fra slakt.

Meg på besøk hos grisen Noah som ble reddet fra slakt.

Vil du være med å spare et liv? Og samtidig spise god mat og oppnå bedre samvittighet? Da har jeg løsningen til deg.

Jeg ble nylig invitert på julemiddagsmaking hos Funky Fresh Foods. De har et mål om å servere 1000 veganske juletallerkener fra nå og frem til 22. desember. Dette vil spare 90 dyreliv som tilsvarer kjøttforbruket for gjennomsnittlig 5 personer i et helt år, og 3, 5 tonn CO2, som tilsvarer 20 000 km bilkjøring. Hvor kult er ikke det?

Av de som var med på middagen var Norsk Vegansamfunn, Miriam som er daglig leder i Funky Fresh Foods og meg og mitt team bak Vegansk Julefestival.

SAMSUNG CSC

Vi fikk servert en juletallerken med nøttestek, veganske medisterkaker, hjemmelagde pølser, rødkål med stjerneanis og kanel, kålrabistappe, smaksrik brun saus, rosenkålsalat, potetgrateng og tyttebærsyltetøy. Det smakte helt nydelig, og kan absolutt anbefales på det varmeste.

Juletallerken Funky Fresh Foods

Til dessert var det deilig riskrem med rød saus.

Riskrem med rød saus

Jeg håper flest mulig støtter opp om dette og tar turen. Les mer på facebook-eventet for denne kampanjen og husk å kom på Vegansk Julefestival 12. desember på Vulkan Arena for enda mer god julemat.

Les mer om julens forvirrede grep og om hvordan griser har det i Norge.

Illustrasjon og fakta: NOAH - for dyrs rettigheter

Illustrasjon og fakta: NOAH – for dyrs rettigheter

 

2 thoughts on “Spar et liv – les hvordan!

  1. Tusen takk for et flott innlegg. Inspirerende og informativt på samme tid :-)
    Det er så mange flotte plantebaserte alternativer til tradisjonell julemat – ikke noe problem i det hele tatt :-)

Legg gjerne igjen en kommentar

