NOAHs fakkeltog mot pels 2015

FT-banner 2015, hovedside

Om en drøy uke så arrangerer organisasjonen NOAH – for dyrs rettigheter igjen sitt årlige fakkeltog mot pels. Jeg har holdt av datoen og ser frem imot å stille opp for pelsdyrene, kommer du?

Fakkeltog mot pels

Meg på fakkeltoget i fjor

NOAH skriver på sine hjemmesider at det er ekstra viktig at mange møter opp i år:

«Et representantforslag om forbud mot pelsdyroppdrett og import av pels fra slik produksjon, ble levert til Stortinget fra Miljøpartiet De Grønne i november 2014. Samtidig ba et flertall på Stortinget regjeringen om å «vurdere forbud mot norsk pelsdyroppdrett». Både Stortinget og regjeringen må dermed i nær fremtid ta stilling til en endelig avvikling av pelsdyrnæringen, og det er derfor viktigere enn noen gang at politikerne får føle det sterke engasjementet som finnes i befolkningen mot pelsdyroppdrett. Vi må vise at vi ALDRI gir oss før burene er tomme!»

Jeg har gått i fakkeltoget de aller fleste årene det har blitt arrangert, og selv om det føles trist at vi må gå i et slikt tog igjen og igjen så føles det også godt å se at det er så mange andre mennesker som faktisk bryr seg og som ønsker å legge ned pelsindustrien.

Link til facebook-event her med informasjon om oppmøte!

nettbanner FT mink 2015Her er noen fakta om pelsindustrien:

• Ca. 200 000 rever og 800 000 minker tas årlig livet av på norske pelsfarmer. Dyrene blir drept med strømstøt eller kvelt med gass.

• Ca. 265 pelsfarmer finnes nå i Norge, med til sammen nesten en million dyr.

• 0,3 m2 og 0,8 m2 er størrelsen på nettingburene minken og reven lever i hele sitt liv. 0,5 – 10 km2 er naturlig revir for en rødrev, for en fjellrev er det 20 -120 km2.

• Det er (eller blir snart) forbud mot pelsdyroppdrett i flere land – f.eks. i Storbritannia, Irland, Østerrike, Sveits, Nederland og Kroatia. I Sverige er reveoppdrett forbudt, og i Danmark er reveoppdrett under avvikling.

• 20-30 millioner kroner av skattebetalernes penger går til å støtte pelsdyrnæringen.

Mer informasjon om pelsdyrnæringen – http://www.pelsut.no.

2 thoughts on “NOAHs fakkeltog mot pels 2015

  1. Passer ikke til innlegget, men spør likevel!:) Syns å huske at jeg leste at da du var på reise så hadde du et kort/armbånd e.l hvor det sto at du var veganer, så du kunne vise det frem når du skulle bestille mat osv, stemmer det? Hvis ja, hvor fikk du tak i det:) Kan hende jeg er helt på villspor nå, men da har i hvert fall spurt:P

    • Hehe, det går bra :) Jeg husker ikke helt å ha et armbånd, men jeg pleier å ha med meg en liten bok som sier at man er veganer på masse forskjellige språk. Noen ganger bruker jeg også en språk-app på telefonen, eller jeg tar print screen av oversettelser fra google og viser servitøren :)

Legg gjerne igjen en kommentar

