Oppskrift på vegansk ertesuppe

Ertesuppe

Da jeg var liten lagde mamma verdens beste ertesuppe. I voksen alder er det sjelden jeg lager dette. Men da jeg fant split-peas på tilbud, så bestemte jeg meg for å lage det til middag og jeg angrer absolutt ikke. En mettende og enkel rett som passer til kjølige høstkvelder.

Ertesuppe råvarerDu trenger (til 4 porsjoner):

  • 500 gram split-peas (splitt-erter)
  • 1 stor gul løk
  • 3 fedd hvitløk
  • 4 gulrøtter
  • 2-3 mellomstore poteter
  • 1,5 – 2 liter buljong
  • 1 ts salt
  • Nykvernet pepper
  • 1-2 laurbærblad
Hjemmedyrket, økologisk kruspersille fra balkongen min :)

Hjemmedyrket, økologisk kruspersille fra balkongen min :)

Begynn med å frese hakket løk og hvitløk i litt olje i en stor kjele. Tilsett så hakkede gulrøtter, poteter, erter og 1,5 dl buljong. Tilsett salt, pepper og lauberblad. Kok opp og skru ned på litt over middels varme. La det stå og simre i 30-40 minutter. Tilsett mer buljong om du ønsker. Så er det klart. Du kan enkelt bytte ut potet og gulrot med andre grønnsaker du heller vil bruke. Husk å bruke en god buljong. Jeg foretrekker denne «kylling»-buljongen, som kan kjøpes på iherb.com. Bruk kode LOL543 for å få rabatt på første kjøp.

Lauberblad kan sløyfes, men gir en god smak og kan hjelpe til med å stimulere fordøyelsen. Les mer her.

Ertesuppe koker

2 thoughts on “Oppskrift på vegansk ertesuppe

Legg gjerne igjen en kommentar

