Oppskrift på vegansk rømmegrøt

Da jeg var liten pleide familien min alltid å dra på Slottsfjellet i Tønsberg (hvor jeg er fra) for å spise rømmegrøt med bestemor og bestefar. Vi matet sauene, gikk tur og koste oss med grøt og et glass med rød saft. Etter at bestemor og bestefar døde og jeg ble etterhvert veganer så har det gått mange år siden sist jeg spise rømmegrøt. Heldigvis kan det meste lages i vegansk versjon.

Man blir alltid litt nervøs for å lage noe man har så sterke minner til, men jeg har heldigvis lært at omtrent alt kan lages uten produkter fra dyr og smake like godt som det gjorde før.

Du trenger:

  • 2 ss melkefritt smør
  • 1 boks sour supreme soyarømme
  • 2 dl soyafløte
  • 1,5 dl nøytral soyamelk
  • 4 ss mel
  • 1 ts salt
  • 1-2 ss sukker

Smelt først smøret i en kjele. Tilsett så rømme og fløte. Kok opp og tilsett så siktet mel (rør hele tiden så det ikke blir klumper) og spe på med soyamelk. Tilsett sukker og salt og vips så er den klar. La den stå litt så den blir litt fastere. Dryss over kanel på toppen om du ønsker det.

Denne oppskriften smakte farlig likt som grøten fra jeg var liten. Men vær obs; den er ganske mektig!

2 thoughts on “Oppskrift på vegansk rømmegrøt

Legg gjerne igjen en kommentar

