Veganmannens nøttestek

SAMSUNG CSC

Nøttestek er blitt et fast innslag hos meg hver jul. Den er mettende, enkel og veldig god. Og så passer den så fint med alt det tradisjonelle tilbehøret man vanligvis spiser til julemiddagen.

Jeg har tidligere laget denne nøttesteken med Wenche på God Morgen Norge, men da med litt endringer. Her er oppskriften i sin helhet slik jeg pleier å lage den.

Du trenger (4 porsjoner):

  • sam_06881 løk
  • 3 hvitløksfedd
  • 1,5 dl tørre røde linser (kokes opp i ca. 3 dl vann) eller 3 dl ferdigkokte linser
  • 200 gram nøtter (valnøtter, hasselnøtter, mandler eller cashewnøtter)
  • 1 ts røkt maldonsalt
  • 1 ss BBQ-saus
  • Ca 25 gram fersk bladpersille eller kruspersille (ca. 3 ss)
  • 10 biter med tørket aprikos (hakkes i små biter)
  • 1 ts muskatt
  • 1 ts løkpulver
  • Litt chillikryddersam_0689
  • 1 ts koriander
  • 1 ts ingefær pulver
  • 1/2 ts nellikpulver
  • 1 ts karri
  • 0,8 dl grønnsaksbuljong
  • En halv pakke vegansk butterdeig
  • 25 gram brødsmuler eller havregryn
  • Salt og pepper

Ta ut butterdeigen fra fryseren så den kan begynne å tine. Skyll de tørre linsene i en sil, og kok i 15-20 min. Eventuelt kan man bruke ferdigkokte linser. Hakk opp løk og hvitløk. Stekes i noen minutter. Sett det så til siden. Hakk opp nøtter i foodprosessor (jeg liker å ha litt biter, ikke helt melete) og bland i en bolle med løken, krydder, linsene og buljongen. Du kan bruke akkurat de nøttene du liker selv. Bland inn brødsmuler eller havregryn til ønsket konsistens og smak til med salt og pepper. Ta gjerne mer krydder om du ønsker det, eller legg til andre krydder eller urter du liker. Kjevle ut butterdeigen og putt blandingen i midten, pakk deigen rundt.

Stekes på 200 grader i 40-45 min. Ta den ut når den har blitt god og gylden i fargen.

Tåler du ikke gluten? Bruk glutenfrie havregryn og dropp butterdeigen. Stek den i en brødform isteden (husk bakepapir).

Server med ovnsbakt rosenkål med granateple og appelsin, potetmos med hvitløk, brun saus, tyttebærsyltetøy, vegisterkaker, soyaribbe og kålrabistappe. Prøv litt kransekuler eller pepperkakeis til dessert.

sam_0692SAMSUNG CSC

sam_0704

43 thoughts on “Veganmannens nøttestek

  1. Tilbaketråkk: Julesul og alt det der | deborah.dk

  2. Hei! Holder deigen seg bra i noen dager i kjøleskap? Tenkte jeg skulle lage deigen i dag og steke den imorgen på julaften :) Og tror du Vilje Bechs rødbetreduksjon passer bra til?

  3. Veldig god nøttestek, jeg spiste den på juleaften. Lager den nå igjen, skal ta den med på hytta og spise påskeaften. Ville du stekt den nå og fryst den ned eller ventet med å steke den eller evt. halvstekt den?

    • Så bra :) Jeg ville kanskje ventet med å steke den, bare pakket den inn i butterdeig og i en tett boks eller pose. Har ikke prøvd å halvsteke, tror den kan bli litt tørr om du steker den på forhånd.

  4. Hei
    Skal prøve nøttesteken din i år. Gleder meg. Et spørsmål. Skal den stekes på rist eller i form når en bruker butterdeig?

    • Hei Olav, så bra du vil prøve dette :) Det er supergodt. Du kan få kjøpt røkt maldonsalt på endel større matbutikker som Meny og Ica. Evt. kan du sløyfe det, spiller ikke så stor rolle. Vegansk butterdeig kan du finne blant annet på Rema 1000, flere av de er veganske bare les på innholdsfortegnelsen for å være sikker. Lykke til! :)

  5. Tilbaketråkk: God jul og godt nytt år! | Helsepersonell for plantebasert kosthold

  6. Endelig vegansk-julemiddag hos oss! :) HURRA for Veganmannen sin side som har hjupe masse! :D GOD JUL!!! :D

  7. Jeg lagde denne til julaften nå på torsdag. Jeg utelot og erstattet noen av ingrediensene som jeg ikke hadde men det ble kjempegodt! Den passet rett inn mellom alt tilbehøret som sto på bordet og jeg angrer ikke et sekund på at jeg droppet både pinnekjøtt og ribbe denne jula. Jeg skal lage denne på nytt til nyttårsaften og håper at vennene mine vil smake for det er jo så godt!

  8. Dette ble SUKSESS!!! Selv om jeg hadde bommet litt på oppskrifta 9 av 10 poeng i vår familie :o) Neste gang blir det enda bedre!!! Hvorfor skal man drepe dyr når man kan lage stek uten kjøtt???

  9. Tilbaketråkk: Kreative fristelser – Guri Haram

  10. Tilbaketråkk: Hva spiser en veganer i jula? | Veganmannen

  11. Da er farsen ferdig. Setter den i kjøleskapet, satser på at det går greit å steke på julaften! 🎄Takk for at du deler disse oppskriftene. Anne

  12. Tilbaketråkk: What I Ate: Christmas Edition!! // Healthy & Vegan // Norwegian Traditions | Chicken Recipe

  13. Heia, hvilken food processor vil du anbefale? Min gamle kjøkkenmaskin tok kvelden i år, og jeg må kjøpe ny. Tenker på en heavy duty maskin, og som er god på å male nøtter og slikt til vegansk mat! :-)

    • Hei :) Det er mange gode merker der ute, har ikke en spesiell jeg kan anbefale. Men det bør være minst 750 watt på den du velger, da skal den kunne ta nøtter og andre ting.

Legg gjerne igjen en kommentar

