Vegansk brun saus

SAMSUNG CSC

Julen er ikke helt det samme uten brun saus til julemiddagen. Jeg har testet ut litt forskjellige andre sauser også, men det er jo noe i tradisjoner. Selv om man selvfølgelig kan endre litt her og der. Som for eksempel å gjøre den brune sausen vegansk. Her kommer iallefall en enkel og god oppskrift på brun saus.

Min favoritt buljong! Kjøpt på www.iherb.com.

Min favoritt buljong! Kjøpt på http://www.iherb.com.

Du trenger (til ca. 4 porsjoner):

  • 2 ss melkefritt smør (for eksempel Alpro, kan kjøpes på blant annet Meny og Ica)
  • 2 ss hvetemel (kan fint bruke glutenfritt mel om du har glutenallergi)
  • 1 sjalottløk, finhakket
  • 2 ss fersk rosmarin, finhakket
  • 1/2 liter buljong (veldig viktig med en god buljong)
  • En skvis med sitron
  • Litt pepper
  • 1 ss tyttebærsyltetøy
  • Sukkerkulør (om du vil jukse litt på fargen)

Begynn med å brune smøret i en kjele. Visp hele tiden så det ikke brenner seg. Bruk gjerne en teflonkjele om du har det. Tilsett så melet litt og litt og du vil se det begynner å bli brunere. Tilsett så 1/2 liter varm buljong. Jeg pleier å koke opp i vannkoker og blande med en ss med buljongen på bildet. Det er min favorittbuljong som jeg kjøper på www.iherb.com. Du kan bruke kode LOL543 for å få rabatt på første kjøp. Hvis du vil bruke en annen buljong, så kjøp gjerne en med litt god kvalitet. Gjerne på helsekost, og helst med litt mindre salt enn de vanlige grønnsaksbuljongene man får kjøpt på vanlige butikker.

SAMSUNG CSCTilsett så en finhakket sjalottløk, og to ss finhakket rosmarin. La sausen koke en liten stund (15-20 min) og du ser den begynne å tykne mer og mer. Mot slutten kan du tilsette en skvis med sitron, litt pepper og en ss tyttebærsyltetøy.

SAMSUNG CSC

Vel bekomme! :)

8 thoughts on “Vegansk brun saus

  1. Er så glad for at du skal blogge daglig hele advents! Så mange gode tips.
    Jeg holder selv på å planlegge S og min julemiddag. Vi kommer til å spise den beste middagen av alle i familien, det er iallefall sikkert :) Uff, gruer meg til ribbelukt :S

  2. Tilbaketråkk: Vegansk julemat på «God Morgen Norge | «Veganmannen

  3. Tilbaketråkk: Veganmannens nøttestek | Veganmannen

  4. Tilbaketråkk: Vegansk soyaribbe-sandwich | Veganmannen

  5. Tilbaketråkk: Hva spiser en veganer i jula? | Veganmannen

Legg gjerne igjen en kommentar

