Enkel, sunn, glutenfri og vegansk sorbetkake

Foto: Jarle Wathne Johansen for Bakemag.

Foto: Jarle Wathne Johansen for Bakemag.

Her er endelig oppskriften på sorbetkaken jeg lagde til intervjuet mitt med Bake Mag tidligere i år. Den er enkel, sunn, glutenfri og selvfølgelig uten egg og melk. Her er oppskriften.

Thomas i action på kokkekurs i sommer med den populære sorbetkaken.

Thomas i action på kokkekurs i sommer med den populære sorbetkaken.

Kakebunn:

  • 2,5 dl mandler
  • 1,5 dl hasselnøtter
  • 12 dadler uten stein
  • 1⁄2 dl vann

Kvern nøttene i en food prosessor, tilsett dadler og kvern litt til, tilsett til slutt vannet. Press blandingen i bunnen av en liten springform. 18-20 cm. Du kan bruke de nøttene du vil. Er du allergisk mot nøtter, kan du bruke diverse frø isteden.

Kaken:

  • 1-2 store frosne bananer (godt modne)
  • 3 dl frosne jordbær
  • 3 dl frosne bringebær
  • Juicen fra 2 lime og gjerne litt raspet limeskall også
  • 1 dl appelsinjuice (helst ferskpresset)

Bland alt sammen i en blender eller food prosessor. Hell over bunnen og sett i fryseren i noen timer. Du kan variere mye med forskjellig frossen frukt og bær, som blåbær, mango, ananas osv. Lag gjerne flere lag også. Pynt med det du vil og spis før kaka smelter.

4 thoughts on “Enkel, sunn, glutenfri og vegansk sorbetkake

  1. Litt ny med sånne fancy kjøkkenmaskiner.. Kan man bruke stavmikser eller blender, eller tåler ikke disse å kverne nøtter/mandler? :) Vurderer å invistere i en food processor, det er kanskje fint å ha til å lage burgere o.l og? :-)

    • Hei :) Jeg ville absolutt anbefalt å investere i en foodprocessor. Den kan brukes til utrolig mye. Jeg lager desserter, supper, sauser, rasper gulrøtter og alt mulig man kan tenke seg med min. Koster rundt tusenlappen tror jeg. Når det gjelder å kverne nøtter så kan man jo sikkert bruke stavmikser, bare blir litt vanskelig å blande sammen dadlene og nøttene til bunnen. Jeg tror konklusjonen er: Food processor er et must i alle hjem :)

      • Takk for supergodt tips, viste seg at jeg faktisk hadde foodprocessor! Kaka falt i smak hos store og små, og alle ble like forbauset over den enkle oppskriften! NAM!

Legg gjerne igjen en kommentar

