Veganmat på sommerleir

2013-06-28 12.47.08Den siste uken har jeg vært borte på leir og jobbet med flotte barn og voksne gjennom Norges Blindeforbund. Tenkte i den anledning og skrive et lite innlegg om hvordan det var å være veganer der.

Jeg har jobbet endel på diverse leirer og det kan være veldig varierende med mat som jeg kan spise. Det er som oftest alltid grønnsaker og frukt, men det kan være fint å ha noe mer enn det noen ganger. Det aller viktigste man må gjøre før man jobber eller er deltager på en leir er å si fra nøye i forkant om hva man kan og ikke kan spise. Gjerne komme med noen eksempler og gjerne ta med noen ting selv også for å holde seg på den sikre siden.

2013-06-26 13.49.00

Da jeg kom på leir tidligere denne uken snakket jeg med kokken som var litt usikker på hva han kunne lage, og jeg gav han flere tips pluss linker til gode blogger/nettsider. Han kjøpte inn soya-smøreost i forskjellige varianter, peanøttsmør, soyamelk, soyayoughurt, soyaost, pesto og diverse andre ting. Jeg sa også han kunne lage hummus, eller oliventapenade eller legge til linser/kikerter/bønner/bønner i mat for å gjøre det litt mer spennende :) Her er noe av det jeg fikk gjennom uka.

2013-06-24 17.37.35

2013-06-28 13.43.42

2013-06-29 19.27.54

2013-06-28 17.40.30

2013-06-29 20.12.05Det begynte litt trutt med gulrøtter til kveldsmat og frukt til frokost de første par dagene, men så tok det seg veldig opp :)

Ha en fortsatt fin søndagskveld!

 

 

5 thoughts on “Veganmat på sommerleir

  1. Det der så jo kjempe bra ut! Er så synd at vi ikke har noen form for vegansk ost, smør eller tofu her jeg bor (kun silken tofu som jeg ikke er så fan av). Jeg skal derimot til Oslo en dagstur i juli. Har du noen tips til hvordan restaurant jeg bare MÅ dra på? Er nødt til å prøve et vegansk måltid mens jeg er der. Og en bra butikk der de selger vegansk ost, smør og tofu? Har lyst til å hamstre med meg litt hjem! :)

    • Hei Emma :) Jeg ville anbefalt å ta turen innom Røtter på St. hans Haugen, Sunkost på Gunerius eller Kinsarvik helsekost på Bislett. De har mye bra. Evt. om du drar innom en større Meny eller Ica butikk. Av restauranter er det jo ikke så veldig mye bra egentlig, men ville kanskje sagt pizza på Hells Kitchen, burger på Mono, eller noe fra Cafe Sør for eks? :) Evt. om du tar turen innom Vega eller Krishnas Cuisine.

Legg gjerne igjen en kommentar

