Luiz Antonio: – Jeg gjør noe vakkert

Denne videoen som ble lagt ut på youtube for et par uker tilbake har fått mye oppmerksomhet. Den lille gutten Luiz Antonio snakker med moren mens hun filmer, hvor han forklarer at han ikke vil spise blekkspruten på tallerken sin fordi den er et dyr. – Når vi spiser dyr, så dør de. Jeg liker ikke at de må dø, sier han.

Moren blir tydelig rørt, og lar han få spise grønnsakene isteden.

Jeg tenker på hvordan samfunnet har blitt når det gjelder barns naturlige empati, og de voksnes løgner om hva kjøtt egentlig er. Jeg husker da jeg var liten og stilte de samme spørsmålene til de voksne rundt meg og fikk som svar at det var helt naturlig å spise kjøtt, og at det var ikke noe jeg måtte tenke noe på. Jeg synes det er skremmende at kjøttindustrien har klart å få med seg så mange på deres løgner, som forteller de videre til sine barn.. Denne videoen var et forfriskende innslag hvor en mor faktisk er ærlig med sitt nysgjerrige barn, og lar han få bestemme selv at han ikke ønsker å spise dyrene han heller vil se «stående opp».

Å bytte ut kjøtt med grønnsaker, linser, bønner, tofu, nøtter, spirer osv er ikke vanskelig og jeg håper flere vil gjøre denne endringen. Det har iallefall vært det beste valget jeg har gjort..

8 thoughts on “Luiz Antonio: – Jeg gjør noe vakkert

  1. Husker kjempegodt da jeg var liten og tenkte over hvor rart det var å sise de søte, små kyllingene osv. Glad for at jeg ettehvert forstod at man ikke trener å gjøre det :-)

  2. Det der er den søteste videoen jeg har sett!
    Helt utrolig vakkert <3
    Helt enig med deg, det der vi fikk fortalt at "kjøtt er så naturlig" og at "slik har det alltid vært" får jeg kastet i trynet gang på gang av folk som spiser det. Men at det er "naturlig" betyr vel ikke at det er rett?
    Flott gjort av han gutten, og han har helt rett – han gjør noe vakkert :)

  3. Det interessante, og samtidig triste og fascinerende, er jo at mennesker faktisk finner seg i å bli jugd til. På svært mange andre punkter blir mennesker rasende dersom man unnlater å fortelle dem hele sannheten, men på spørsmålet om mat, helse og ernæring, og hvordan dette produseres og konsumeres, er det tydeligvis ikke sånn, her tar man til takke med nedarvede konvensjoner; «det bare er sånn», «det er nødvendig for å ha et sunt kosthold», «det er naturlig».

    Man finner seg i den glorifiserte framstillingen av hvordan animalske produkter framstilles (Tine-kuene etc., Sven Nordins grillreklamer for REMA 1000). Hvorfor lar folk seg provosere så ekstremt mye av retusjert reklame, men finner seg i dette her? Det er fascinerende, samtidig trist, fordi det viser hvor redd folk er for å ta et oppgjør med ting som det kanskje innerst inne vet er moralsk tvilsomt, men samtidig er for redde for å ta et oppgjør med, fordi det vil rokke ved det de alltid har trodd var «naturlig» og riktig.

    Det er fascinerende og trist – samtidig som frykten også er dypt menneskelig. Det er derfor jeg mener man trenger en «Sannhetskommisjon» som jobber mot og yter motstand mot glorifisering av norsk landbruks produksjon av animalske produkter.

    • Wow. Bra sagt. Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er skremmende hvordan folk «ønsker» å bli løyet til når det gjelder behandlingen av dyr på forskjellige områder. Det virker som de fleste bare ønsker å fortsette med det de alltid har gjort, uten å måtte ta noe standpunkt mot det grusomme som skjer med dyr…

Legg gjerne igjen en kommentar

