Verdens beste cupcakes med kakedeig og sjokoladebiter

2013-04-17 16.53.26Så lenge jeg kan huske så har jeg egentlig vært mer glad i kakedeigen enn selve kaken. Ikke misforstå, jeg elsker kaker også! :) Men kakedeig er noe helt spesielt. Husker jeg pleide å blande sammen mel, sukker og smør til en deig og spise den. Man kan jo lure på hvorfor jeg ikke er stor som et fjell, men men..

Uansett, i går bestemte jeg meg for å prøve å lage en cupcake som minnet litt om kakedeig. Og jeg må si det ble en av de bedre jeg har smakt. Oppskriften fant jeg her, og jeg har fått lov til å oversette den til norsk her på bloggen. Den lages i tre steg:

2013-04-17 14.11.41Kakedeig som skal være inni:

  • 1, 2 dl romtemperert smør
  • ½ ts vaniljeekstrakt
  • 0,8 dl rørsukker og 0,8 dl brunt sukker (eventuelt kan man bruke 1,6 dl vanlig sukker)
  • 3 ss soyafløte (evt. soyamelk)
  • 2,6 dl mel
  • ½ ts salt
  • ¼ ts natron
  • 200 gram sjokolade kuttet i små biter

Lag dette først. Pisk sammen sukker, smør og vaniljeekstrakt. Bland inn soyafløten. Miks sammen alt det tørre og bland i det våte. Rør så inn sjokoladebitene. Ta av ca. 1,8 dl av deigen til senere. Lag små runde baller med teskjeer og legg i fryseren.

2013-04-17 14.19.17Hvis man skal lage mellomstore cupcakes uten altfor store kakebiter inni, så får man litt deig til overs så man kan lage cookies. Bare legg de i små rundinger på et brett, og stek i 10 minutter. Spis de gjerne mens de fortsatt er litt varme :)

2013-04-17 15.05.47

Røren:

  • 2013-04-17 14.48.351,2 dl soyafløte (eller soyamelk)
  • 1,2 dl kokosmelk
  • 0,8 dl solsikkeolje
  • 1,2 dl brunt sukker og 0,6 dl rørsukker (evt. 1,8 dl vanlig sukker)
  • 2 ts vaniljeekstrakt
  • 3 dl mel
  • 2 ss maizenna
  • ¾ ts bakepulver
  • ½ ts natron
  • ½ ts salt

Bland soyamelk, kokosmelk, olje, sukker og vaniljeekstrakt i en bolle. Bland sammen alt det tørre og sil det inn i det våte og bland forsiktig sammen. Hell i former.

Ta ut kakedeigen i fryseren og putt en i hver form. Du kan velge å dekke de helt eller la de stikke litt opp på toppen.

2013-04-17 15.17.01Stek så i ovnen på 180 grader i 20-22 minutter. Til de er litt gyllenbrune på toppen. Ta ut og avkjøl.

2013-04-17 16.11.34Frosting:

  • 1,8 dl romtemperert smør
  • 4,8 dl melis
  • 2 ss soyamelk eller soyafløte
  • 1,8 dl kakedeig

Bland sammen alt i en foodprosessor, og pynt når cupcakesene er blitt kalde. Et tips er hvis man bruker sprøytepose, å bruke en stor tip så sjokoladebitene i frostingen kommer ut.

2013-04-17 16.14.55

Hvis noen har noen gode oppskrifter på kakedeig-lignende kaker, så kommenter gjerne under! :)

2013-04-17 16.51.41

2 thoughts on “Verdens beste cupcakes med kakedeig og sjokoladebiter

Legg gjerne igjen en kommentar

