Intervju med meg på Hallo P3

2013-02-08 12.19.01Hallo bloggen! ;)

I dag ringte NRK P3 meg og spurte om jeg ville komme på intervju i studio om hvorfor jeg er veganer. Det synes jeg var veldig spennende, og jeg ville aldri takket nei til å kunne promotere hvor bra veganisme er :) Så etter jobb dro jeg opp til Marienlyst og slo av en prat med Jørn og Tuva.

Tiden gikk egentlig altfor fort, og det var så mye jeg hadde lyst til å si. Etter at jeg dro tok de også innringere, og jeg kunne ønske jeg kunne ha blitt igjen for å diskutere litt med de og komme med litt svar og motargumenter til alt det rare som ble sagt. «Dyr har ikke følelser», «Veganere er så ekstreme», «Kjøtt er godt». Ja, det var ikke akkurat de mest hardtslående argumentene for hvorfor veganisme ikke var positivt.

Egentlig så skjønner jeg ikke hvorfor ikke-veggiser blir så provoserte av at noen har valgt å kutte ut kjøtt fra kostholdet. Det er jo utelukkende positivt! Det er vell at de føler seg truet, og at ved å bli veggis så tenker de at vi føler vi er bedre enn andre. Jeg for min del opplever ikke at mine vegetarvenner går rundt og føler seg overlegne, eller dømmer andre. Men jeg tror mange er skuffet over at så mange velger å ignorere hvordan dyrene blir behandlet, hvordan miljøet ødelegges og hvordan kjøtt kan gjøre mange syke.. Jeg deler den tanken for å si det sånn.

Kunne skrevet en liten avhandling om dette, men det får bli en annen dag. Nå er det natta :)

Hør intervjuet ved å klikke her.

10 thoughts on “Intervju med meg på Hallo P3

  1. Du er flink å snakke for deg :) Skulle likt å høre dine tilbakemeldinger til innringerne – det hadde vært noe det!

  2. Kjempe bra jobba! Du var god! Jeg måtte bare le litt av programlederen som fikk latterkrampe i begynnelsen ;) haha

  3. Hei! Jeg liker bloggen din veldig godt, og særlig ukens veganmann! Så gøy å høre favorittretter og blogger til andre som ikke spiser kjøtt. Jeg er selv vegetarianer, altså ikke fullt ut veganer (ennå?), men leser masse veganblogger for inspirasjon! Det jeg savner litt på veganblogger er tips om ferdigretter(som ikke må bestilles fra USA). Selvfølgelig er hjemmelaget best, men det er jo ikke alltid man har tid(ork). Derfor spør jeg deg; kunne du tenke deg å lage et innlegg om dette? Eller vet du om noen som har laget det? Ønsker særlig tips om burgere/pølser/tofuvarianter. Som fattig student er jeg litt lei av å (stadig) gå på smeller ved å kjøpe dyre ting som ikke er gode!

      • Alt og ingenting! ;) Pølser og burgere og sånne ting som man kan variere tilbehør til selv er vel det jeg ønsker aller mest, men om du har tips om annen ferdiglaget mat er det supert det og!

Legg gjerne igjen en kommentar

