Andre veganmenn: Arild

Det er endelig tirsdag igjen og en ny veganmann er på plass :)

37106_10151385317094238_845470850_nArild Tornes (33) er fra Oslo og jobber med bildedigitalisering. Han har en mastergrad i idehistorie og er engasjert med dyrs rettigheter og vegansaken.

– Når ble du veganer og hvorfor?

Jeg ble veganer for ca 12 år siden. Før det hadde jeg vært lakto-ovo-veggis et par år. Jeg ble veganer etter at jeg ble med i NOAH, hvor jeg først traff veganere. Jeg visste ikke hva det var før det. Min første reaksjon var at delen som har med kosthold å gjøre virket ”ekstremt”, jeg tvilte på at det gikk an å leve sunt på det. Jeg hadde den samme mistenksomme holdning mot vegan- ernæring som jeg ser en del har og som kan gjøre meg oppgitt den dag i dag. Men jeg var positivt innstilt til den etiske delen. Jeg tror jeg gikk gradvis over fra lakto- ovo til et vegansk kosthold i løpet av ett år. Etter hvert blir det noe du lærer mer og mer om og du ser flere muligheter enn begrensninger.

For meg handler veganisme om at en bør ta hensyn til dyr og ikke utnytte dem. Det er ingen rar livsstil. De aller fleste avstår fra å jakte, slakte og spise mennesker, eller å delta i menneskehandel. Veganere mener bare at ikkemenneskelige dyr skal behandles med samme respekt.

– Er det noe du synes kan være litt negativt ved å være veganer?

Det jeg opplever som mest negativt, er også det som er mest positivt. Det har ikke noe med begrenset utvalg av mat eller produkter, men at jeg bryr meg om noe som veldig mange andre ikke gjør. Siden det angår veldig sentrale verdier, kan det virke sosialt fremmedgjørende og konfliktskapende. Det er lett å bli pessimistisk når du ser omfanget av overgrepene og folk likegyldighet til det og hele samfunnsutviklingen generelt. Men siden det er en sak som virker meningsfull og god hadde det verste vært å forblitt komfortabel med situasjonen.

– Hva er favoritt- retten din?

Jeg liker forskjellige ting. Jeg liker retter med spinat, som spinatlasagne og indisk spinat curry. Jeg er litt sløv når det gjelder matlaging og driver ikke så mye med det. Jeg spiser en del ute. Men jeg liker godt å prøve ut nye oppskrifter en gang i blant, spesielt når jeg oppdager nye favoritter.

– Har du en favoritt- restaurant eller by som har mye god veganmat?

Jeg bruker å spise på Vega. Jeg liker maten på Spisestedet på Hjelmsgate 3, selv om det er lenge siden jeg har spist der fordi det ligger et stykke unna. Ellers går det i falafel fra kebabshapper og noen pakistanske og indiske steder.

– Har du en nettside, blogg eller kokebok du vil anbefale?

Jeg var med på å stifte Norsk vegansamfunn og jobber litt med nettsiden, så den vil jeg anbefale.

Og en litt annerledes blogg som heter Radically Real.

One thought on “Andre veganmenn: Arild

Legg gjerne igjen en kommentar

