Andre veganmenn: Jørund

Da er det endelig tirsdag igjen, og jeg kan legge ut enda et intervju med en ny vegamann :) Håper dere liker denne serien! Hvis det er noen spørsmål dere vil ha svar på som jeg kan legge til i intervjuene, eller noe annet så send meg en mail gjennom kontaktskjema. Blir glad for alle tips!

566114_10151382120790971_910105591_n

Jørund Falkenberg (34), kommer fra Stavanger men har nylig flyttet til Oslo. Han er billedkunstner og har studert på Kunstakademiet i Oslo.

– Når ble du veganer og hvorfor?

Jeg ble veganer i 2007. Jeg hadde kuttet ut kjøtt og egg i seks-sju år før dette, først og fremst av helsegrunner. Dette gled mer over i engasjement for dyr, men jeg så fortsatt ikke noe problem med melkeprodukter. Jeg ble etterhvert aktiv i NOAH – for dyrs rettigheter, fikk mer informasjon om hvordan dyr i landbruket har det og forstod etterhvert at det ikke er noen etisk forskjell på melk, kjøtt og animalske produkter generelt. Jeg så at all bruk av dyr representerte undertrykkelse og at det ikke kunne være riktig. Jeg var nødt til å bli veganer.

– Er det noe du synes kan være litt negativt ved å være veganer?

Det kan noen ganger være sosialt utfordrende. Som veganer kommer man ikke unna å måtte skille seg ut. Det kan også være kjipt å føle at andre synes det kan være vanskelig å lage mat til en. Jeg hadde vært vegetarianer i mange år og min mor hadde lært seg å lage mat jeg kunne spise. Så ble jeg veganer og hun følte hun måtte begynne på ny. Det var vanskelig å føle hennes frustrasjon. Men det ordnet seg selvfølgelig. Det tar bare litt tid å venne seg til noe nytt. Man kan uansett ikke leve livet uten å støte eller utfordre andre. For veganere blir gjerne dette satt litt på spissen, fordi det er et ømtålig tema for mange.

Det er ting jeg godt kunne vært foruten som veganer. Det hadde for eksempel vært fint å slippe å måtte sjekke om matvarer og klær etc. er veganske før jeg kjøper dem. Men dette er bagateller. I sum synes jeg det er lett å være veganer. Utfordringene man møter er også noe som er med på å gi mening. Spesielt når man kan dele dem med andre veganere.

Jeg tenker at man som veganer er i en utrolig spennende posisjon. Vi skiller oss ut fra resten av samfunnet på et sentralt punkt. Vi er foreløpig ikke en stor del av befolkningen, men samtidig sitter vi med alle de rasjonelle argumentene for at samfunnet bør bli vegansk. Det er en interessant posisjon å være i. Veganere har all grunn til å ha stor selvtillit. Den dagen vi får en rasjonell offentlig debatt rundt behandlingen av dyr, tror jeg det kan skje radikale endringer. Om jeg får oppleve dette i løpet av min levetid er vanskelig å si, men hvem vet? Mye kommer uansett til å skje framover.

– Har du en favoritt-rett?

Jeg liker å eksperimentere og smake nye ting, men pizza er og blir nok min favoritt. Man kan spørre seg hva som er så interessant med en gjærdeig med tomatsaus, grønnsaker og ost. Bunnen skal være tynn og sprø. Sausen har jeg begynt å lage med friske tomater. Det er vanskelig å gå tilbake til hermetiske tomater eller tomatpuré etter at man først har begynt med friske. Kutt i små biter, tilsett salt og oregano og la koke i en åpen stekepanne til den blir passe tykk. Fyllet kan velges fra det man har av grønnsaker, frukt, nøtter etc.– brokkoli, oliven, paprika, tynne skiver av gulrot, artisjokk, fennikel, ananas, cashewnøttter. Marinert seitan, tofubacon eller vegansk servelat er ikke dumt om du har noe slikt i nærheten. Den osten jeg foretrekker er tofuline kremost naturell. Bruk skje og legg små klumper utover. Jeg liker at ikke hele pizzaen er dekket, at det er variasjon. Det går også bra uten ost. (Ikke all original italiensk pizza har ost.) Til slutt, drypp litt olje over, strø med salt og oregano. Keramisk pizzastein kan anbefales dersom man vil få bunnen ekstra sprø og god. Det kan være litt utfordrende å få til. Kona fant ut at man man kan strø grovt maismel på steinen for at pizzaen ikke skal brenne seg fast.

Må også nevne en favoritt fra det norske kjøkken, komle, også kjent som raspeball, kompe, potetball m.m. Dette er vel blant de få norske middagsrettene som i seg selv er vegansk, så sant de kokes i vegetabilsk kraft. Jeg pleier å raspe potet, ha i litt salt og blande med mel til deigen får en formbar konsistens. Kokes i stor gryte i 30-50 min, avhengig av størrelse. Jeg pleier å ha litt urter i kokevannet, rosmarin og timian er godt. Fantastisk med kålrabistappe, stekt tempeh eller tofubacon. Så må det selvfølgelig masse smeltet smør til (les: vegansk margarin), gjerne ekstra saltet.

– Har du en favoritt-restaurant eller by som har mye god veganmat?

Å reise er noe av det kuleste man gjør som veganer. Kona og jeg legger gjerne opp turer og aktiviteter etter hvor det er bra vegansk mat. Favorittbyen er Berlin, med sine mange veganske spisesteder, fra gourmet til fastfood. Kan spesielt anbefale Lucky Leek – rimelig gourmetmat, Sfizy Veg – vegansk pizzeria med over hundre pizzaer på menyen, Vux – koselig kafé med fantastiske kaker og småretter og Freckles – liten, kul og avslappende kafé. Det er vel på høy tid at det kommer en bra vegansk kafé i Oslo snart?

– Har du en nettside, blogg eller kokebok du vil anbefale?

Jeg vil anbefale nettsida The Abolitionist Approach drevet av den amerikanske juristen Gary L. Francione. Hans podcaster kan også anbefales. Den direkte og rasjonelle holdningen hans til dyrerettighetsspørsmål er inspirerende. Han har også et kritisk perspektiv innad på dyrerettighetsbevegelsen. Det er viktig å reflektere over hvordan kampen for dyrs frihet kan være mest mulig effektiv.

Jeg vil også anbefale bloggen til Corey Wrenn, ung, amerikansk sosiolog som skriver interessant om dyrs rettigheter, veganisme og aktivisme: Det er fantastisk å se at det finnes så mange oppegående veganere der ute som skriver om relevante temaer og som er med på å forme fremtiden.

På nettsida til foreningen Norsk vegansamfunn finnes interessante artikler som er oversatt til norsk fra engelsk. Der er det også mulig å stille spørsmål om kosthold og helse til den veganske ernæringsfysiologen Pernilla, samt se hva hun har svart på andres spørsmål. Nyttig for både nye og erfarne veganere.

730777_10151382120795971_1504557661_n

5 thoughts on “Andre veganmenn: Jørund

  1. Hva med fisk? blåskjell? de står ikke akkurat i «båser» og blir melket hele livet.. vi blir jo også truet av dyrearter.. mvh Nyskjerrig

Legg gjerne igjen en kommentar

