Andre veganmenn: Odd Harald

Her kommer andre intervju i serien «Andre veganmenn». Forrige var med Christian.

Odd Harald Eidsmo FF-lores (foto Nadia Frantsen)

Foto: Nadia Frantsen

Odd Harald Eidsmo (32) bor i Oslo, studerer juss og jobber som selvstendig næringsdrivende. Han har jobbet flere år med dyrevern både for NOAH og Dyrebeskyttelsen Norge. Her er mitt intervju med han.

– Når ble du veganer og hvorfor?

Jeg ble veganer da jeg var 16 år. Da hadde jeg vært vegetarianer i ett år. Grunnen til å bli veganer for meg var hensynet til dyrene. Jeg kan ikke forsvare å utnytte eller ta livet av andre levende, følende skapninger.

– Er det noe du synes kan være litt negativt ved å være veganer?

Det negative er at det er dårlig mat utvalg på noen områder. Dette har bedret seg veldig de siste årene, men jeg savner veganske pålegg. I tillegg er det ikke alltid like godt utvalg på restauranter  men også her er det bedring å spore.

– Hva er favoritt-retten din?

Jeg liker egentlig det meste, men pleier å være veldig glad i burgere av forskjellige slag, med poteter, kokte grønnsaker og brokkoli. Om høsten er det utrolig godt å ha ovnsbakte grønnsaker til.

– Har du en favoritt-restaurant eller by som har mye god veganmat?

Favorittbyen er uten tvil Brighton i England. Veganske kaféer, restauranter og butikker over alt. Jeg likte også Houston i Texas, selv om det egentlig ikke var noen veganvennlig by (tvert imot). Men de restaurantene jeg var på var hinsides gode, spesielt en texmex-restaurant. Ellers er London et sikkert valg og Berlin er også verdt et besøk. I Berlin har de blant annet et vegansk supermarked.

– Har du en nettside, blogg eller kokebok du vil anbefale?

– Kokeboken over alle kokebøker er Veganomicon. Oppskriftene tar ofte litt tid å lage, og har mange ingredienser, men resultatet er uslåelig. Et must. Ellers bruker jeg djurensratt.org en del – særlig til jul (anbefaler sennepssild og chilisild!)

74297_495655906139_812735_n (1)

4 thoughts on “Andre veganmenn: Odd Harald

Legg gjerne igjen en kommentar

