Andre veganmenn: Christian

Her er det første av en serie intervjuer jeg kommer til å gjøre med andre veganmenn i tiden frem mot sommeren. Ønsker du å være med i denne spalten? Ta kontakt.

523057_10152373115795858_593163481_n

Christian Medaas (28) er student og vokalist i bandet «Death is not Glamorous«. Han har bodd i Oslo frem til for noen dager siden da han flyttet til Hawaii hvor han skal bo de neste 6 månedene i forbindelse med en mastergrad på Universitetet i Oslo. Her er mitt intervju med han.

– Når ble du veganer og hvorfor?

Jeg ble først veganer da jeg var 18, i årsskiftet mellom 2002 og 2003. Jeg hadde lenge hørt på punk og hadde blitt obs på vegetarianisme gjennom det, men fikk aldri for meg å forsøke å droppe kjøtt før jeg ble sammen med ei jente som var vegetarianer. Etter en uke bestemte vi oss begge for å bli veganere, og jeg var det i et par år minst, men på et punkt gikk jeg tilbake til å spise egg og melkeprodukter frem til slutten av 2011, da jeg gikk tilbake til å spise vegansk. Digger det, savner ikke noe. Når folk spør meg hvorfor jeg er veganer så svarer jeg oftest at livet er for kort til å gjøre andres kortere, og det dekker egentlig mine grunn for å være veganer. Det er positivt først og fremst for dyrene da jeg forsøker å ikke støtte industrier som tjener penger på utnyttelse og død, men også fordi jeg ser på det som et miljøbevisst valg som bidrar til å minske min ‘environmental footprint’ eller hva det heter på norsk. Det er jo sunt også, men jeg digger å spise alt for mye til å legge for mye tanke i det!

– Er det noe du synes kan være litt negativt ved å være veganer?

Nope. Jeg syntes kanskje at det var litt kjipt å måtte forsvare mine valg før, men jeg synes egentlig at det er positivt å fortelle om noe jeg er selv stolt over og synes er en bra ting å gjøre, uten å nødvendigvis rakke ned på andre – og med den innstillingen er det nok også mye lettere å omhandle i samtale. Selvfølgelig finnes det unntak, men jeg kaster ikke bort altfor mye tid i diskusjoner med folk som er bare ut etter å provosere. Life’s too short..

– Hva er favoritt-retten din?

Dette er helt umulig å svare på, haha! Jeg digger som sagt å spise og å lage mat. Noe jeg har spist bare to tre ganger men som må være langt up there er vegansk ostekake. Dette kan man lage på en del forskjellige måter, men jeg blir alltid overrasket over hvor godt det blir når den er ferdig. Og hvor kort den varer når jeg først tar et stykke. Ellers er jeg ganske glad i simpel mat. Som (halv)amerikaner digger jeg meksikansk mat og det er ganske lett å lage sykt gode retter som er veganske, om man enten lager tortillas selv eller takker seg til halvkjipe norske.

Har du en oppskrift du liker som du vil dele på bloggen?

Jeg kan gi deg moren min sin oppskrift på guacamole, som er ganske annerledes det mange i Norge lager tror jeg. Ta to ganske myke avokadoer og mos de lett i en skål med en gaffel, slik at de er fortsatt klumpete. Så kan man enten ta en halv boks hermetiske tomater eller (foretrekkbart) skjær opp en eller to tomater til de er finhakkede og hiv de oppi. En halv rødløk, også finhakka, skvis en halv lime oppi skåla, hiv på litt (jeg bruker en del) sitronpepper, litt salt (ikke mye), og en håndfull finhakket koriander og miks det litt med gaffelen. Spis.

– Har du en favoritt-restaurant eller by som har mye god veganmat?

Å. På turné med bandet jeg spiller i har vi spist godt vegansk i mange byer rundt omkring i Europa, men jeg tror den beste må være New York. Jeg skal dit før jeg drar til Hawaii og gleder meg allerede til å spise crazy sushi på Soy & Sake. Om jeg hadde kunne bli i byen litt lenger hadde jeg definitivt spist på flere steder, da det kryr av digg og passe rimelig priset vegansk mat der. Jeg har vært overrasket over sykt god vegansk mat i Bolivia, Sørafrika, Kenya, Guatemala.. jeg har hørt rykter om at det skal være mange gode steder å spise på de forskjellige øyene i Hawaii også så jeg gleder meg til å sjekke de ut!

– Har du en nettside, blogg eller kokebok du vil anbefale?

Jeg følger ei på instagram som heter @nomyourself og hun poster veldig mye som frister. Nettside finnes også på nomyourself.com – Go for it! Og seff veganmannen.no, hehe!

Christian - veganmann

PS: Genseren er polyester ;)

17 thoughts on “Andre veganmenn: Christian

  1. Spennende for både veggiser og andre å få innblikk i hvorfor folk tar de valgene de gjør! Likte spesielt godt Christians svar på «Er det noe du synes kan være litt negativt ved å være veganer?» – veldig enig her ass. Gleder meg til flere intervjuer:)

  2. Tilbaketråkk: Andre veganmenn: Odd Harald | Veganmannen – mitt liv som veganer

Legg gjerne igjen en kommentar

