Tofurky nyttårsmiddag

tofurky

Nytt år, nye innlegg og masse ny god mat. Etter en liten julepause er jeg nå tilbake på bloggen og gleder meg til mye spennende kokkelering og tips fremover. Håper dere ikke har falt av lasset, men fortsetter å stikke innom :)

I går feiret jeg nyttårsaften med kjæresten og en kamerat. Jeg hadde kjøpt en tofurky (vegansk kalkun) da jeg var i Berlin (eget innlegg om Berlin kommer forresten snart). Den stekte jeg sammen med gulrot, potet og løk. Det fulgte også med brun saus i pakken som faktisk var ganske god. Selv om jeg foretrekker å lage min egen.

2012-12-31 17.19.38

Som tilbehør lagde jeg søtpotetmos, her er oppskriften:

  • 4 mellomstore søtpoteter
  • 4 ss melkefritt smør
  • 1 ts kanel

Skrell potetene og kutt i terninger. Kok i litt saltet vann i ca. 30 minutter. Hell av vannet og mos potetene med en stavmikser. Bland inn smør og kanel.

2012-12-31 17.54.31

2012-12-31 19.21.38

Jeg skulle egentlig lage tranebærsaus, men fant ikke ferske tranebær så da ble det tyttebærsyltetøy isteden. Men det gjør meg absolutt ingenting, siden det er noe av det beste jeg vet i hele verden. Jeg kunne sikkert spist det hver dag.

2012-12-31 19.15.40

Maten ble veldig god, og alle tre var fornøyde.

2012-12-31 19.21.04

Til dessert hadde vi sjokoladekake som også var med i pakken, og tofutti is med vaniljesmak. Kaken var litt tørr, men isen gjorde den veldig mye bedre.

2012-12-31 21.00.45

Lagde dere noe godt i går? :)

Godt nytt år forresten!

9 thoughts on “Tofurky nyttårsmiddag

  1. Det såg interessant ut! Viss eg ramlar over noko sånt ein dag skal eg definitivt sjekka det ut. I år valte eg å gjera det skikkeleg. Eg og kjærasten min starta dagen før med nøttesteika, og på dagen baka me rødbetar og sjampinjong i omnen. Me laga brun saus, og kokte potetar og gulrøttar og rosenkål. Nyttårsmiddagen var 100% vegansk i år, og resten av familien verka svært nøgd. :- D

  2. For en herlig nyttårsmiddag!! Og for en fin avslutning på et fint og dyrevennlig år.
    Jeg har jo litt angst for slike soyakjøtt ting som du vet :P Men som jeg har sagt før, digger jeg at det finnes så alle kan spise noe de liker. Og søtpotetmos er nyydelig!
    Forresten, lillebroren min Ole har blit hverdags-veganer (han tar altså «fri» i helgene og spiser det han vil). Hvor kult er ikke det!? Jeg er så stolt, og nå sender han meg middagsbilder og tester plantemelker og leser varedeklarasjoner. JEG ELSKER DET!! Hehe :)
    Godt nytt år, gleder meg både til å følge med deg her og i virkeligheten.

Legg gjerne igjen en kommentar

