Rå ostekake med blåbær og appelsin

ostekake

Tro det eller ei, men jeg har faktisk aldri laget en rå kake før nå. Jeg hører jo mye om hvor sunt og lett det er, men har liksom ikke fått kommet så langt.

Endelig fikk jeg nå kommet meg igang til å gjøre det, og kaken ble utrolig god :) Den var ganske så lett å lage også og sunn var den absolutt. Jeg fant oppskriften på en av mine favorittblogger for tiden, nemlig This Rawsome Vegan Life. Hun har også en vanilje og kaffe kake jeg har siklet på en stund. Det blir nok å lage den også om ikke lenge også.

nøtter

Av «rare» ingredienser i denne kaken er det vell bare agavesirup som kanskje ikke så mange bruker så ofte. Jeg bruker det mye i kaker og te og kjøper enten på helsekost eller bestiller på iherb.com. Hvis man ikke har det, går det også fint å bruke lønnesirup som selges på det fleste matbutikker. Cocosa er det kanskje ikke alle som kjenner til heller, den kan kjøpes på helsekost.

dadler

Bunnen:

  • 5 dl rå nøtter (jeg brukte 1/3 cashew, 1/3 mandler og 1/3 valnøtter. Men man kan bruke nesten hva som helst av nøtter)
  • 2,5 dl dadler (jeg kjøper dadler på asiatiske butikker ved Brugata, koster 25 kr for en boks)
  • Litt salt

agavesirupMidten:

  • 7,5 dl rå cashewnøtter
  • 1,8 dl ferskpresset appelsinjuice
  • 1, 25 dl agavenektar eller lønne sirup
  • 1, 25 dl smeltet cocosa (den grønne)
  • Juice fra en sitron (ca. 0,5 dl)
  • En dæsj med salt
  • Raspet appelsinskall fra 1-2 appelsiner (bare det oransje, ikke så mye av det hvite. Det er litt bittert)

Toppen:

  • 5 dl frosne blåbær (250 gram)
  • 1 dl av blandingen av midten av kaken

Fremgangsmåte:

1) Kvern nøttene i en foodprosessor og tilsett så dadlene og salt. Husk å ta ut steinene fra dadlene! Blend sammen til det blir en fast masse som kan presses ut i bunnen på en kakeform. Sett så denne i kjøleskapet.

kakebunn

2) Bland sammen alle ingrediensene bortsett fra appelsinskallet i en blender. Tilsett så skallet med en skje etterpå. Hell over nøttebunnen på kakeformen og sett så i fryseren.

appelsinskall

appelsinmiks

3) Bland sammen blåbærene og 1 dl av blandingen fra midten i en blender eller med en stavmikser. Hvis det blir litt vanskelig å få blandet sammen kan man tilsette bittelitt juice eller vann. Hell så over toppen av kaken, og sett den tilbake i fryseren.

blåbær

thomas i farta

blåbærfyll

Ha kaken i fryseren til en eller to dager etterpå og pynt med for eks. skiver med appelsin og fryste eller ferske blåbær. La den stå en liten stund utenfor kjøleskapet før den serveres så den ikke er frossen.

blåbær og appelsinkake

ostekake

Hvis dere har noen gode tips til rå kaker, eller noen gode oppskrifter så legg gjerne igjen en kommentar :)

10 thoughts on “Rå ostekake med blåbær og appelsin

  1. Så nydelig ut ! :-)

    -Hvor- fant du mandelmelk fra Alpro (fra innlegget med varm sjokolade)?
    Blir kjempeglad om info om kjøpssted- bor i oslo :-)

  2. Tilbaketråkk: Reklame for “Hele Norge baker” | Veganmannen – mitt liv som veganer

Legg gjerne igjen en kommentar

