Fire stjerners veganmiddag del 2

Mandag denne uken var det min tur til å invitere til 4-stjernes middag. Heidi imponerte forrige gang med mat og leker, så jeg visste jeg måtte lage veldig god mat for å ta henne igjen på poeng. Jeg brukte noen timer på nett og i sofaen med kokebøkene mine for å finne tema eller hva jeg skulle lage, men endte på julemat! :) Jeg jobber jo også for tiden med en vegetarisk julemesse så er litt i julehumør uansett.

Velkomstdrinken min ble varm appelsingløgg. Jeg ville lage noe som ikke var for søtt, og som smakte jul. Her er oppskriften for 4 pers:

  • 1 liter appelsinjuice (anbefaler ikke å bruke juice fra konsentrat, helst ferskpresst eller for eks. juicen fra Tropicana. Jeg kjøper ikke juice fra Tine av prinsipp..)
  • 1 stk appelsin kuttet i skiver
  • 1/2 ss nellikspiker
  • 1 hel kanelstang
  • 1 ss hel stjerneanis
  • 1/2 dl vodka (jeg brukte Absolut Gräpevine)

Bland alt sammen i en kjele, kok opp, skru ned varmen og la trekke på svak varme i ca. 30 min. Serveres varm, gjerne med pepperkaker.

Jeg dro på butikken tidlig på dagen, og det ble en heftig runde på Ica ved meg. De hadde omtrent alt jeg trengte :)

Vi pleier vanligvis å ha forrett, men jeg tenkte isteden å lage en stor hovedrett med flere komponenter så da holdt jeg meg til bare den. Her er hva jeg lagde:

Nøttestek

Jeg husker ikke helt hvor mye jeg tok av alt, bare slumpa sammen alt mulig rart. Men den ble veldig god! Stekte først 2 små løk med en liten kinesisk hvitløk. Kokte opp 3 dl røde linser og lot de avkjøle seg. Så blandet jeg sammen 400 gram nøtter (valnøtter, hasselnøtter, mandler og cashewnøtter) i en blender. Så blandet jeg alt dette sammen i en stor bolle sammen med endel røkt maldonsalt (nam!), bbq saus, fersk persille, biter med soltørket aprikos, raspet muskattnøtt, løkpulver, salt, pepper, chillikrydder, koriander, ingefærpulver, nellikpulver, karri og ca. 1,5 dl med grønnsaksbuljong. Tror jeg slang oppi litt mer diverse, men husker ikke. Skal skrive opp nøyere neste gang jeg lager :)

Når alt var blandet sammen blandet jeg inn brødsmuler til jeg ble fornøyd med konsistensen. Deretter rullet jeg ut to plater med butterdeig (den fra Rimi og Rema 1000 er vegan). Puttet endel av massen i midten og pakket deigen rundt. Jeg lagde visst litt mye da jeg fikk nok til to megastore steker. Lagde også litt riller på toppen for morro skyld.

Deretter stekes de i ovnen på 200 grader i 45 min ca.

Potetmos

Jeg brukte en halv pose små økologiske poteter som jeg vasket, kuttet i biter og kokte i vann til de ble møre. Jeg elsker potetmos med potetskall, så lot det være på. Etterpå helte jeg av vannet og moste med en «mosedings» som jeg har fått av mamma en gang. Blandet sammen smør og fersk hvitløk som jeg så blandet i mosen. Slang oppi litt salt, pepper og en dæsj med soyarømme også. Man kan også ta med litt næringsgjær også hvis man har det.

Elsker dette fantastiske mini-rivjernet som jeg brukte på muskatnøtten.

Tyttebærsyltetøy

Pass på at den ikke inneholder karmin / E120 (som kommer fra lus, æsj) og gelatin (som er utvunnet fra blant annet sener, knokler og hud fra dyr, nam? Dont think so).

Kålrabistappe

Kuttet opp en halv kålrabi, og ca. 2-3 gulrøtter. Kokte de i vann til de ble møre. Helte av vannet og moste de sammen. Blandet inn salt, pepper, muskat, kremfløte og smør.

Surkål

Kjøpte denne ferdig. Den er så vidt jeg vet alltid vegan.

Brun saus

Brunet 5 ss vegansmør i en kjele, blandet så inn 3 ss mel. Spedde så på med 6 dl grønnsaksbuljong. Visp hele tiden så det ikke blir klumper eller brenner seg. Helte i en bitteliten dæsj med eddik, en liten dæsj næringsgjær, litt løkpulver, 2 ss tyttebærsyltetøy, en dæsj soyafløte og til slutt litt sukkerkulør så den blir brun og fin. Fikk tips til oppskrift fra Cathrine (veganeren.com).

Dette er nok den beste julemiddagen jeg har laget, og de andre tre koste seg veldig mye. Jeg ba om konstruktive tilbakemeldinger, men de sa de ikke hadde noen. *fornøyd*

Desserten var selvfølgelig riskrem med saus. Tok hele oppskriften fra vegetarbloggen.com.

Etterpå koste vi oss med spillet Alias, julemusikk, tente lys, julepynt, pepperkaker, klementiner, nøtter og sjokoladekjeks. Jeg hadde også en konkurranse hvor man skulle gjette hvilke ingredienser som var i alt jeg hadde laget. Man fikk 1 poeng per riktige ingrediens, og 1 minus for hver ingrediens som ikke var med. Det var også en mandel i grøten, og vinneren fikk marsinpangris. De er såvidt jeg vet også som regel veganske.

Det ble også noen verte-gaver på meg :) Tommy gav en bok med oppskrifter på bakst med sjokolade. Heidi og Hege gav vegansk godis, og en julestjerne.

21 thoughts on “Fire stjerners veganmiddag del 2

  1. Det så bare alt for digg ut, Thomas! Herlighet, nøttestek må være det beste som fins i hele verden. Jeg sente mail til Findus ang butterdeigen forresten, og fikk bekreftet at E471 var av vegetabilsk opprinnelse :) Nå må du snart lage middag til meg, forresten. Jeg krever dette!

  2. Hei Thomas!
    Dette så dødsbra ut! Er fan av bloggen din, masse supre tips for en fersk veggis;)
    Tenkte å prøve meg på nøttestek. Har du forslag til annen saus som kan passe hvis man ikke er så fryktelig glad i brun saus?:)

    • Tja.. man må jo egentlig ikke ha på saus i det hele tatt. Er jo masse gode ting man kan ha ved siden av, og tyttebærsyltetøy osv. Ellers kunne man jo ha prøvd seg med bernaise eller noe?! Skal legge ut oppskrift på det til uka :)

  3. Tilbaketråkk: Fire stjerners veganmiddag del 4 | Veganmannen – mitt liv som veganer

  4. Hei, dette så utrolig godt ut, denne nøttesteken skal jeg prøve meg på :) jeg bare lurer på (uvitende nok) hva du mener med at du av prinsipp ikke bruker Tine, kunne du fortalt litt kort om dette? hadde satt veldig pris på det!!

  5. Hei, veganmannen! Nå har jeg gjort en BRØLER!!! Jeg brukte 8 dl. med vegetarbuljong i stedet for 0,8 dl. å dermed måtte jeg berge situasjonen med økologiske havregryn…. hvis ikke ar det blitt gryterett i stedet for steik. Skal steike dette i morgen…. hvordan tror du dette blir??? Har det gått fullstendig til skogen??? Mvh. Olav :o)

Legg gjerne igjen en kommentar

