Philly Cheese Steak

I 2009 bodde jeg et år utenfor Philadelphia i USA og jobbet som au pair for to unger med autisme. Det var en veldig interessant, krevende og spennende erfaring som jeg lærte mye av. Jeg pleide ofte å dra inn til byen og spise på mange av de fantastiske veganske restaurantene de hadde der. Flere av de hadde også vegansk philly cheese steak som byen er godt kjent for. Jeg har rett og slett ikke tenkt på å lage dette før jeg så en oppskrift på bloggen veganeren.com.

Jeg brukte veggis «kylling» som jeg har kjøpt i USA.

Først tenkte jeg at det kom til å bli mye jobb, og at jeg egentlig ikke orket i dag siden jeg var litt sliten etter mange dager på jobb. Men, det viste seg å være utrolig lettvint. Så dette kommer til å lages igjen. Man trenger:

  • En løk
  • En grønn paprika
  • Veggis-«kjøtt» av et eller annet slag
  • Majones (se oppskrift her)
  • Veganost
  • Barbeque saus
  • Salt og pepper
  • En pakke med små baguetter

Kutt opp løk, paprika og «kjøttet» og stek i en panne til du er fornøyd. Tilsett salt, pepper og barbeque saus. Stek baguettene i ovnen og smør på majones. Hell oppi det som er i pannen, og hell over litt smeltet ost på toppen. Veldig enkelt, og veldig godt. Kommer til å prøve meg frem med flere forskjellige versjoner av denne fremover.

Jeg brukte veggis-«kylling» kjøpt i USA men skal prøve veggis»lam» som kan kjøpes på A-mat i Osterhausgate neste gang.

2 thoughts on “Philly Cheese Steak

  1. Uff, lam :P Jeg husker at jeg ikke taklet smaken da jeg var liten og vet ikke om jeg hadde klart å kjøpe noe som lignet. Men dette så godt ut! Hvordan ost brukte du?

    • Jeg var vell aldri noe særlig fan av lam jeg heller før jeg ble veggis, men har ikke prøvd den de har på A-mat. Men kan tenke meg den er bra i denne retten. Jeg brukte teese cheddar style osten.

Legg gjerne igjen en kommentar

