Vegansk svenskehandel på grensa

Tidligere denne uken dro jeg og kjæresten til svenskegrensa for litt «harry-handel». Men i motsetning til de fleste andre nordmenn ble det ikke noe kjøtt, egg og melk i handlekurven, men kun veganske godsaker til en rimeligere pris :)

Først skulle vi finne et sted å spise, men det var lettere sagt enn gjort. Etter litt spørring fant vi ut at alternativene var enten falaffel nede ved en lokal kebabsjappe eller pasta med tomatsaus på den italienske restauranten i Strømstad. Vi gikk for det siste. Der kunne de i tillegg tilby en vegansk pesto med ruccola, så det bestilte jeg. Den var ganske ok faktisk.

Butikkene vi var på var følgende: Coop Konsum i Strømstad, Nordby supermarked og Maxi Mat på Nordy senteret. De hadde mye forskjellig på alle tre, men min favoritt var nok Maxi Mat, der hadde de mest :) Vi var også en tur innom helsekosten i Strømstad og kjøpte et par småting.

Jeg endte opp med å kjøpe veldig mye av alt mulig (gikk nok litt amok), men nå har jeg iallefall mat for en stund fremover. Her er noe av det jeg fant/kjøpte:

Delicatoboller er noe av det beste som finnes i verden (overdriver ikke..). Fant også vegansk kokesjokolade til en billig penge, så kjøpte med en 4-5 stk av den.

Jeg fant masse youghurt. Favoritten er alpro creamy med vanilje eller blåbær. Ble en del av de i handlekurven.

Billig melkefritt smør til 15 kr, tofu med urter, tartex og flytende smør på flaske.

Plantemelk i haugevis. Soya, havre og mandelmelk.

Majones naturell og hvitløk, soyasmøreost og soyaost.

Soyafløte, havrefløte og en ny jeg ikke har sett før med soyafløte light!

Frossen quinoasalat, soyafärs, falaffel og tre for 60 grønnsaksblandinger.

Tofuline is med sjokolade, vanilje, pære og jordbær. Jeg fant også sjokolade, tutti frutti og bringebær saus. Nam!

Sjokolademelk, soyakrem og vaniljesaus.

Man kan finne massevis av forskjellig plantemelk. Blant annet min nye favoritt: havredrikk med mango og appelsin.

Enda mer youghurt :)

Ostefrie «ostepop», kjeks og nougat.

Raw bars, gojibær, gelatinfritt smågodt og en fantastisk sjokolade med mint inni. Veldig lik After Eight.

Og sist men ikke minst: helt nye produkter fra Ekko. Rødbetsburgere, lemon masala burger og jordnøttbiffer. Håper de kommer til Norge etterhvert.

 

 

15 thoughts on “Vegansk svenskehandel på grensa

    • Veldig mye av det jeg kjøpte sto ikke kjølig (plantemelken for eks.). Så det funker fint å la det være i bilen noen timer. Vi kjøpte det frosne helt til slutt før vi dro hjemover, og kjøpte også med frysepose som de hadde der.

  1. Glad jeg bor en halvtime fra Strømstad:)
    Nettopp blitt vegetarianer, så det er moro med blogger og vegetar og vegan

  2. Hvilke butikker anbefales for å handle vegansk? Vi skal til Sverige til uka,men kjører nok til Charlottenberg.

    • Hei, jeg er så dårlig på navn så husker ikke hvor jeg har vært før :) Men mange av butikkene på grensa er bra og har masse vegansk. Jeg får skrive en mer detaljert guide senere. Rekker ikke nå, er på vei til New York i morgen :)

Legg gjerne igjen en kommentar

