«Bacon» og makaroni-grateng

Da jeg var liten elsket jeg alt med kjøtt. Blodpudding, leverpostei, kjøttdeig, burgere, pølser osv. Det var ikke noe å si på smaken for min del som gjorde at jeg ble veganer, det var alt det andre.

Rom-kamerat Omar hjelper til :)

Jeg tror mat har mye å gjøre med minner og tradisjoner. Mammas kjøttkaker, mormors får-i-kål osv. Men, heldigvis kan tradisjoner endres og nye mat-minner lages :) Jeg kommer fremover til å lage mat som mamma laget da jeg var mindre, i vegansk versjon. Den første i denne serien er mammas bacon og makaroni-grateng. Jeg var litt nervøs for å lage noe jeg har så sterke minner med, men resultatet ble fantastisk. Her kommer oppskriften:

  • Firm tofu
  • Næringsgjær
  • Soyasaus
  • Liquid Smoke
  • Olivenolje
  • Potetmel
  • Vann
  • Salt og pepper
  • Strøkavring

Skjær opp tofuen i små terninger, og stek i masse olivenolje til den blir gyllenbrun. Lag en blanding av soyasaus, næringsgjær og liquid smoke. Jeg bare slumper sammen, men tenk for hver spiseskje soyasaus, tar du en teskje med liquid smoke. Næringsgjær tar jeg masse av til det blir litt tykkere konsistens, men fortsatt rennende. Bland så alt sammen i panna og stek til tofuen har trekt til seg blandingen.

Kok så opp 3 dl makaroni med litt salt, og bland i en ildfast form sammen med «facon»-bitene, litt salt og pepper og en blanding av 2 dl soyamelk som er pisket med 3-4 teskjeer med potetmel.

Knus så (masse) strøkavring over hele.

Sett inn i ovnen i 20-30 minutter på 200 grader.

Jeg lagde en kjapp salat ved siden av med babyspinat, avocado, tomat, paprika og reddiker. Nam!

7 thoughts on “«Bacon» og makaroni-grateng

  1. Kjempefin blogg! Har lest alt siden du startet…mye nyttig info for en nokså ny vegetarianer som meg ;-) …bare lurte på hvor du får kjøpt Firm Tofu og Liquid Smoke, har ikke funnet det her i Moss :-(

    • Hei :) tusen takk for fin kommentar, veldig glad for at du liker bloggen. Jeg kjøper liquid smoke og firm tofu på en «innvandrer»butikk rett nede på hjørnet. Man kan også få kjøpt det på helsekosten. Har dere noe av de type butikkene i Moss?

    • Moss har vel noen store butikker a la Coop Obs, Ultra, Meny osv? De kan ha Liquid smoke, og hvis ikke bør de kunne ta det inn. :) Tofu har de også ofte i de butikkene, ellers i «alle» innvandrerbutikker :)

    • Nei, nei, nei, nei, nei :) Hvor har du hørt dette? Det er jeg nesten 100 % sikker på er bare tull. Kaldpressa olivenolje av høy kvalitet er bare superbra. Man skal ikke varme oljen til det ryker, men den tåler fint å varmes opp :) Iallefall det jeg har lest/hørt om det?

Legg gjerne igjen en kommentar

