Tofu-hakk (Scrambled tofu)

I mange år var jeg veldig negativ til tofu. Jeg tror det kan komme fra da jeg var 12 år og sa til mamma at jeg ville bli vegetarianer for første gang. Hun prøvde så godt hun kunne og kjøpte inn en tofu som hun stekte uten krydder eller marinade. Jeg tror alle som har prøvd det kan forstå hvor lite godt det smakte… Heldigvis har jeg lært meg alt det fantastiske man kan bruke tofu til, og nå er jeg frelst <3

I dag lagde jeg scrambled tofu, eller tofu-hakk som jeg liker å kalle det. Det som er bra med å lage det er at man kan bruke nesten hva som helst av grønnsaker og stæsj man har liggende på benken eller i kjøleskapet og det blir alltid bra (men man må krydre/marinere!).

Etter litt snoking i et ganske tomt kjølskap ble oppskriften på dagens tofu-hakk som følger:

  • En pakke tofu (kan kjøpes på helsekost, «innvandrerbutikker» og flere vanlige dagligvarebutikker). Bruk litt tørkepapir til å presse ut vannet, da trenger den ikke å steke så lenge.
  • En gul løk
  • Noen fedd med hvitløk
  • Næringsgjær (dette er alfa og omega for å lage god tofu-hakk spør du meg), kan kjøpes på for eks. iherb, eller på helsekostbutikker. Er du i USA eller et land som har mye spennende veganting, så ville jeg kjøpt meg en eller flere derfra. Det pleier jeg å gjøre.
  • Litt soyasaus
  • Masse digg krydder (hva som helst du liker egentlig)

Av grønnsaker i dag hadde jeg bare sukkererter og tomat, men det funka perfekt!

Fremgangsmåte er som følger: stek hvitløk og løk i litt olje, bryt opp tofuen i biter og stek sammen med det andre, tilsett krydder og så grønnsakene du vil ha i. Jeg tok sukkerertene  i helt til slutt så de var crispy og gode :)

Hva slags grønnsaker ville du brukt i din tofu-hakk?

10 thoughts on “Tofu-hakk (Scrambled tofu)

  1. Smaker det om egg, siden det kalles tofu-scrambled?
    Kan du ikke teste «The Vegg»? Hadde vært kult å lese en anmeldelse på den.

    • Det smaker litt som egg ja. Det som gjør det mest eggete er nutricional yeast. Da får det også en litt gul farge :) Jeg pleier også å ta en boks med salsa i scrambled tofu, det blir utrolig digg! Skal prøve å bestille meg «The Vegg» og blogge om den. Takk for tips!

  2. Tofu scrabmel er dødsgodt. Jeg synes sort salt er et must i den, da smaker det så ekte eggerøre at ungen mine ble lurt trill rundt da de smakte det første gangen. Skummelt! Jeg pleier å servere facon til. Mmmm. Perfekt helgefrokost/brunsj.

  3. Tilbaketråkk: Tofu scramble med salsa | Veganmannen – mitt liv som veganer

Legg gjerne igjen en kommentar

