Veganmannens nøttestek

SAMSUNG CSC

Jeg har fått noen spørsmål om hvilken nøttestek jeg lager til jul, og selv om det er mange gode oppskrifter der ute så liker jeg å lage min egen som har blitt en god tradisjon :) Det er også denne jeg skal lage med familien i år, siden vi for første gang skal feire en vegansk jul hjemme hos oss i Tønsberg. Det gleder jeg meg veldig til.

Jeg lagde denne nøttesteken med Wenche på God Morgen Norge, men da med litt endringer. Her er oppskriften i sin helhet slik jeg pleier å lage den.

4 porsjoner

  • sam_06881 løk
  • 2-3 hvitløksfedd
  • 1,5 dl røde linser (kokes opp i ca. 3 dl vann)
  • 200 gram nøtter (valnøtter, hasselnøtter, mandler og rå cashewnøtter, altså ikke saltede eller ristede)
  • 1 ts røkt maldonsalt
  • 1 ss BBQ-saus
  • Ca 25 gram fersk bladpersille eller kruspersille (ca. 3 ss)
  • sam_068910 biter med tørket aprikos (hakkes i små biter)
  • 1 ts muskatt
  • 1 ts løkpulver
  • Litt chillikrydder
  • 1 ts koriander
  • 1 ts ingefær pulver
  • 1/2 ts nellikpulver
  • 1 ts karri
  • 0,8 dl grønnsaksbuljong
  • En halv pakke vegansk butterdeig
  • 25 gram brødsmuler
  • Salt og pepper

Ta ut butterdeigen fra fryseren så den kan begynne å tine. Skyll de tørre linsene i en sil, og kok i 15-20 min. Eventuelt kan man bruke ferdigkokte linser. Hakk opp løk og hvitløk. Stekes i noen minutter. Sett det så til siden. Hakk opp nøtter i foodprosessor (jeg liker å ha litt biter, ikke helt melete) og bland i en bolle med løken, krydder, linsene og buljongen. Du kan bruke akkurat de nøttene du liker selv. Bland inn brødsmuler til ønsket konsistens og smak til med salt og pepper. Ta gjerne mer krydder om du ønsker det, eller legg til andre krydder eller urter du liker. Kjevle ut butterdeigen og putt blandingen i midten, pakk deigen rundt.

Stekes på 200 grader i 45 min.

sam_0692sam_0693

sam_0704

Håper dere får en fantastisk og dyrevennlig julemiddag i år :)

7 thoughts on “Veganmannens nøttestek

  1. Tilbaketråkk: Julesul og alt det der | deborah.dk

Legg gjerne igjen en kommentar

